Intermezzo

Intermezzo – Stenrothien välisoitto

Yli 1100-sivuinen ja liki 3,5 kiloa painava sukukirja sisältää seitsemän huippuasiantuntijan kirjoittamaa artikkelia Hämeen jalkaväkirykmentin vänrikin Erik Stenrothin (1688–1766) ja hänen vaimonsa, Saarijärven kirkkoherran tyttären Kristina Krookin (1708–1788) jälkeläisistä sekä yli 5000 perhetaulua, joissa esitellään yli 32500 ihmistä.

Kirjan päätoimittajana on Helsingin Sanomien toimittaja, Jyväskylän ja Kuopion aluetoimitusten esimies Timo Siukonen, joka toimi Stenroth sukuseuran puheenjohtajana kesäkuussa järjestettyyn vuosikokoukseen asti. Hän kirjoitti teokseen suvun yli 300-vuotisen tarinan, jossa käydään läpi neljän eri sukuhaaran – Katarinan, Henrikin, Saran ja Nilsin – vaiheita.

Lapuan piispa Yrjö Sariolan erikoisartikkelin aiheena ovat suvun teologit. Eversti Kaarle Ruutu kirjoittaa suvun sotilaista, professori Anto Leikola suvun oppineista, dosentti Kari Salmenkivi suvun lääkäreistä, urheilukirjailija Markku Siukonen suvun kilpaurheilu- ja liikuntaväestä sekä sellotaiteilija, yliopettaja Raimo Sariola suvun muusikoista.

Kirjan sivuilla vilahtavat suvun jäseninä mm. itsenäisen Suomen ensimmäinen ulkoministeri ja Suomen Pankin pääjohtaja Otto Eliel Stenroth, kaksi puolustusvoimain komentajaa, kenraalit Erik Heinrichs ja Lauri Sutela, piispat Sariola ja Eelis Gulin, Suomen Pankin pääjohtaja ja Kauppakorkeakoulun rehtori Klaus Waris, Suomen ensimmäisen sepelvaltimoiden ohitusleikkauksen tehnyt professori Pekka-T. Harjola, elokuvaohjaaja Renny Harlin, tv-ankkuri Arvi Lind NHL-jääkiekkoilijapoikansa Juha Lindin kanssa sekä legendaarinen basso Kim Borg.

Joukkoon kuuluvat myös kansallisteatterin ja –oopperan perustanut Kaarlo Bergbom ja Espoon Tapiolan suunnitellut arkkitehti Aarne Ervi.

Sukuun avioliiton kautta liittyneitä merkkihenkilöitä ovat olleet mm. arkkiatri Arvo Ylppö, Suomen urheilun isä Ivar Wilskman, Suomen sukututkimuksen isä Axel Bergholm ja Helsingin yliopiston rehtori Pentti Renvall.

Tilaukset theo.bell@bastu.net tai puh. 050 558 6386

Hinta: 25 € + toimituskulut 12 €