Artikkelit

Pertti Toukomaa: Elsa Steen – Stenrothien kummiäiti

Analysoidessani yhdessä Reijo Niemen kanssa Erik Stenrothin lasten ja lastenlasten kummilistoja totesimme, että useimmista löytyi ainakin joku seuraavista nimistä: Crantz, Kijhl, Palander, Kekonius tai Cauton – kaikki nämä Elsa Steenin jälkeläisille tai näiden kanssa avioituneille kuuluvia nimiä. Elsa Steen näyttää todella olevan koko Stenrothin suvun kummiäiti.

Pertti Toukomaa

Pertti Toukomaa: Kuka oli Henrik Henrikinpoika – Erik Stenrothin isän arvoitus

Erik Stenrothin arvoitusta olen yrittänyt ratkoa jo yli 10 vuoden ajan. Työ alkoi yhdessä Reijo Niemen (Kvartetto/Henrik 923) kanssa, joka oli tutkinut Erikin sotilasuraa ja sen yhteiskunnallista taustaa. Jo selvitystyön alkuvaiheissa näytti ilmeiseltä, että kyseessä on tavalla tai toisella ”isättömäksi” jäänyt poika, jolla kuitenkin oli vaikutusvaltaisia suojelijoita, ”patronuksia”, jollaiset siihen aikaan olivat lähes välttämättömiä urakehityksen kannalta. Osoituksena siitä oli esimerkiksi Erikin pääsy voluntaariksi ratsuväkeen, lähinnä aatelisille varatulle upseerikoulutuslinjalle, mikä aatelittomalta vaati todella vahvaa taustaa ja tukea.

Professori Pertti Toukomaan esitelmä sukukokouksessa 14.6.2014 Suomenlinnassa

Anders von Bell: Stenroth suvun papit Saarijärvellä 1800-luvulla

Stenroth suvun Saarijärven pappien esittely alkaa Nils Benjamin Krookista (1665- 1722), joka oli Erik Stenrothin appi. Hänen isänsä Benjamin Simonsson Krook oli myös pappi ja äiti Margaretha Nilsdotter Nycopensis Viipurin piispan tytär. Nils avioitui Margaretha Pettersdotter Couperthin kanssa. Heidän vanhin lapsensa Kristina syntyi 1708 Saarijärvellä ja meni naimisiin vänrikki Erik Stenrothin kanssa noin vuonna 1723.

Lyhennys sukututkija Anders von Bellin esitelmästä Pitäjän pappeja Stenroth-suvussa Stenroth sukuseuran sukupäivänä 11.6.2016 Saarijärvellä